Kontrolki cz. 1 (Dla Newbie)

Ciekawe artykuły dotyczące C#

Moderator: xxSlayeRxx

Kontrolki cz. 1 (Dla Newbie)

Sponsor

Sponsor
 

Kontrolki cz. 1 (Dla Newbie)

Postprzez `DrumZy » Wt sie 03, 2010 8:26 am

Witam. O co mi chodzi w tym artykule? Chodzi mi o to by pokazać Wam nowi do czego służą jakie kontrolki byście nie bali się ich używać w swoich "najlepszych na świecie" programach.

Pomijam wszystkie kontrolki związane z bazami danych bo to przecież za trudne dla nowych csharpowców :)

Zaczynamy od najbardziej popularnej kontrolki Button.

Button - jak nazwa wskazuję robi za przycisk wykonujący pewne* funkcje po jego naciśnięciu.

* - pewne tzn. wasze :)

Button może odpowiadać za praktycznie wszystko. Od logowania, po sprawdzanie poprawności danych, do wykonywania funkcji matematycznych, zapisywania danych, tworzenia pliku. itp, itd.

Możemy zmieniać jego wygląd oraz (jak w każdej innej kontrolce) rozmiar i tysiąc innych ustawień.

Przykładowy button:
Obrazek

/-------------------------------------\

Kolejną kontrolką jest CheckBox.

CheckBox - daje nam możliwości wyboru warunków.

Dzięki tej kontrolce możemy np. dowiedzieć się czy użytkownik chce by aplikacja startowała z systemem lub czy zrobić cokolwiek innego (to już zależy od waszej pomysłowości).

Przykład:
Obrazek

/-------------------------------------\

Następna kontrolka to CheckedListBox.

CheckedListBox - zezwala na wybranie wielu warunków na raz.

Używamy np. w edytorach map do gier (często używane w edytorze map Hammer Editor firmy Valve) przy edycji opcji jakiegoś obiektu.

Przykład:
Obrazek

/-------------------------------------\

Następna kontrolka to ComboBox.

ComboBox - pozwala na wybieranie z listy np. kategorii szukania.

Używamy go przy wybieraniu np. serwera z którym mamy się połączyć albo różne inne opcje jakie wam przyjdą do głowy.

Przykład:
Obrazek

UWAGI: Jeżeli mamy ustawione DropDownStyle na DropDown to możemy zablokować pisanie dodając zdarzenie KeyDown a w nim wpisując
Kod: Zaznacz cały
e.SuppressKeyPress = true;
.
Jeżeli chcemy by na początku programu był wybrany 1 item. Należy do
Kod: Zaznacz cały
public Form1()
{
InitializeComponent();
}

dopisać
Kod: Zaznacz cały
comboBox1.SelectedIndex = 0;


/------------------------------------\

Kolejną kontrolką jest ContextMenuStrip.

ContextMenuStrip - bardzo ciekawa kontrolka dodająca do praktycznie każdej innej dodatkowe menu po prawym kliknięciu myszy.

UWAGI: Aby ją podłączyć do innej kontrolki należy wybrać z ContextMenuStrip nazwę tego menu (u mnie to będzie contextMenuStrip1).

Przykład:
Obrazek

/------------------------------------\

Teraz czas na ostatnią już w tej części kontrolkę DomainUpDown i NumericUpDown.

Wybrałem dwie dlatego są one podobne różnią się tylko tym że w jednej wybieramy tekst a w drugiej liczbę z zakresu.

Służą one do określania np. ilu graczy maksymalnie może być na tym serwerze lub cokolwiek innego wam przyjdzie do głowy.

Przykład:
Obrazek


Mam nadzieję, że wyjaśniłem co nieco. Zapraszam do 2 cz. już nie długo.

`DrUmZy
`DrumZy
Member
 
Posty: 93
Dołączył(a): Pt maja 22, 2009 6:56 pm
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski

Kontrolki cz. 1 (Dla Newbie)

Sponsors

Sponsor
 

Powrót do Artykuły

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość