[TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Ciekawe artykuły dotyczące C#

Moderator: xxSlayeRxx

[TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Sponsor

Sponsor
 

[TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez dartas » So lut 20, 2010 11:27 pm

Właściwie co to jest programowanie, i jak to tego podejść, jaki wybrać język programowania.

Tutorial skierowany jest do całkowicie początkujących – oczywiście jeżeli i zaawansowany coś z tego wyciągnie dla siebie będzie mi miło ( sam nie stronie od uwag początkujących :) ).

Programowanie dziś jest postrzegane nieco inaczej niż kiedyś, jest otoczone ogromem bibliotek oraz aurą tajemniczości, którą promują co po niektóre osoby, takie podejście powoduje, że tak od razu nie jesteśmy w stanie zrozumieć o co tu chodzi, co za sobą niesie rezygnacje wielu osób z tego tematu. To prawda że całości tego zagadnienia nie da się pojąć od razu czy nawet częściowo ( to wymaga lat pracy ), więc można by podejść bardziej od strony samego języka programowania, bez jakiegokolwiek zagłębiania się w dodatkowe biblioteki. Co pozwoli zrozumieć od czego zacząć, a samego języka programowania można nauczyć się w kilka miesięcy lub szybciej potem tylko zdobywać doświadczenie w jego użytkowaniu.

Więc czym jest język programowania ?. To po prostu powiedzenie komputerowi co ma robić – on sam nie wykona żadnej czynności bez uprzedniego poinstruowania go krok po kroku co ma wykonać ( komputer to kawałek blachy – to ty jesteś jego mózgiem tak naprawdę ). Sam język programowania to tak naprawdę klika rodzajów instrukcji które mamy do dyspozycji, a naszym zadaniem jest poukładanie ich w logiczną całość.

Programowanie składa się na elementy:

1.Zmienne – czyli miejsce w pamięci komputera, zarezerwowane na nasze dowolne dane, tak komputer zapamiętuje informacje w czasie działania programu
2.Instrukcje sterujące – tutaj np.: IF ( jeżeli ) - sterujemy zachowaniem się programu – co ma wykonać jeżeli coś się stanie.
3.Instrukcje pętli – tutaj np.: FOR ( dla ) program wykonuje określoną przez nas czynność wielokrotnie – to ile razy ma się wykonać oczywiście określamy również samodzielnie.
4.Instrukcje porównań: tutaj np.: == - porównania danych między sobą czy są równe czy może większe itp.
5.Instrukcje bitowe – instrukcje manipulujące danymi – tutaj głębszy temat rzadko jednak używany na początku programowania.

W ten sposób można na wstępie, opisać język programowania. Dlaczego tak a nie inaczej. Języki programowania wywodzą się z podstawowego języka jakim jest assembler, który składa się z prostych ściśle logicznych instrukcji i nie posiada dodatków, to po prostu czysta programistyka bez zbędnych filozofii.
Jak się okazuje wszystkie języki są do siebie bliźniaczo podobne C , C++ , JAVA , C#, ( sami tego doświadczycie ), charakteryzują się podobną pisownią instrukcji, których przeznaczenie jest dokładnie takie samo. Nie można zacząć poznawania języka od razu od jego najmocniejszych stron bo po prostu nie będziemy w stanie pojąć o co w tym chodzi ( obawiam się że sam Einstein nie podołał by takiemu wyzwaniu – w końcu jesteśmy tylko ludźmi ). Lepiej zacząć od rozłożenia trudnego równania na czynniki pierwsze, i starać się zrozumieć kolejno jego elementy składowe w formie najprostszej, po co komplikować sobie życie na samym starcie to zniechęca :).

Właściwie jak zacząć pisanie:

Na wstępie należało by zdecydować jaki język programowania. Tutaj polecam każdemu właśnie język C#.CSharp zawiera w sobie kompilacje wielu języków programowania, oraz ich możliwości, co ułatwia elastyczne pisanie jak i małych, tak i dużych programów, oraz ogromną różnorodność bibliotek do wyboru.

Kolejnym krokiem jest wybór systemu operacyjnego na który będziemy pisać, tutaj polecam Windows ze względu na dużą i spójną otoczkę środowiska programowania jakim jest Visual C# Express oraz oczywiście pełna dokumentacja do języka oraz bibliotek w postaci MSDN firmy Microsoft.
Jak to znaleźć i ściągnąć? No właśnie tutaj trzeba sobie poradzić samemu – to ważna część programowania – samodzielne dochodzenie do konkretnych tematów :) proponuje podjąć się wyzwania :).

Kolejną ważną rzeczą jest poznawanie języka Angielskiego. Tak niestety aby pisać jako zawodowiec należy ten język znać. Większość dokumentacji technicznych ( jakieś 90% ) pisanych
jest w języku angielskim a nie ma lepszej dokumentacji niż ta która pochodzi ze źródła ( od autora – to on najlepiej wie co sam napisał ). Tłumaczenia są dostępne ale niestety jest ich nie wiele i dużo jest tłumaczonych niedbale.

W jakim języku pisać kod ? – Polski czy Angielski:
Sto procent zawodowców których znam pisze w języku Angielskim kod programu – zalety: jakieś 30% mniej tekstu w kodzie, czytelność kodu bez opisów ( świetna technika pisania stosuje od bardzo dawana – ale o tym w innym Tutorialu :) ), możliwość dzielenia się kodem lub doświadczeniem z całym światem, jeżeli chcemy pisać nie tylko w kraju.
To oczywiście jest sprawa indywidualna ( można pisać nawet po chińsku – autentycznie spotkałem się z czymś takim również :) ) - ale najważniejszy jest porządek w kodzie :).

Ksywka – Nick.
No cóż to każdy z nas zna już dobrze, a do czego może się przydać przy pisaniu?
Otóż Nick wpisuje się w kodzie np. mamy jakąś dowolną nazwę: DARTAS_Calc – i proszę już wszyscy patrzący na kod widzą że pisałem to ja nie trzeba dochodzić co kto pisał – oczywiście w przypadku pisania w zespole. Dobrze jest mieć jakiś Nick do pisania, przydaje się i może być praktyczny.
( metoda ta nie jest standardowa i ogólnie znana, używana raczej w ścisłych zespołach które pracują do końca w tym samym składzie ). Oczywiście najważniejszy jest porządek w kodzie. A to jedynie propozycja.

Skoro już mamy jakiś start można by zacząć coś pisać. No właśnie tutaj jest niejednokrotnie bolączka wielu zaczynających „Co pisać na starcie ?”. Rozwiązanie tego problemu nazywa się projektowaniem. Żeby coś napisać musimy wiedzieć konkretnie CO mamy napisać. Tutaj przychodzi z pomocą wyobraźnia lub potrzeba. Trzeba obrać sobie jakiś program: np.: Kalkulator.

Ok więc mamy już coś do zrobienia. „Teraz co dalej. Nie znam języka a już będę pisał ?” - tak to bardzo ważne, aby umieć pisać i tego się nauczyć tak jak należy trzeba od razu zacząć testować to co się rozumie lub też to co się próbuje zrozumieć od razu w praktyce.

Skoro wiemy jaki program to trzeba by go zaprojektować. Wystarczy do tego kartka i ołówek. Rozrysowujemy na nim wygląd programu oraz co ma gdzie być ( każdy kalkulator widział ) więc nie będzie problemu z jego opracowaniem. Rozpisujemy klawisze liczb , funkcje, oraz gdzie ma być wprowadzanie wartości ( tak z grubsza to opisałem można go nieco rozbudować :) ).

Po zaprojektowaniu mamy już obraz w głowie co zrobić ( bez projektu język programowania jest bezużyteczny – sam nie wymyśli co mamy zrobić ). Skoro mamy już pomysł można by zacząć pisać kod – ale najpierw wypada poznać jego podstawy i rozumieć jak działają a to w części następnej.

To tyle tytułem pierwszego tutoriala. Całość artykułów oprzemy na kalkulatorze i rozbudujemy go do postaci zaawansowanego narzędzia.

PS: nie jestem niestety poetą :) ale starałem się napisać w miarę składnie.
Pozdrawiam
Ostatnio edytowano Pn lut 22, 2010 4:20 am przez dartas, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
dartas
New member
 
Posty: 8
Dołączył(a): So lut 20, 2010 7:20 pm
Lokalizacja: Andrychów

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez mykhaylo » So lut 20, 2010 11:54 pm

Zastanawia mnie kwestia używania swojego nicku w nazwie programu. Raczej nie jest to profesjonalne podejście. Co dokładnie reprezentuje DARTAS_Calc? Nazwę klasy, zmiennej? Kto napisał daną klasę zawsze możemy podkreślić w komentarzu.

Chciałeś odpowiedzieć na pytanie: Czym jest język programowania? Z definicji język programowania, to zbiór reguł, który opisuje co jest dozwolone a co nie. Natomiast: "powiedzenie komputerowi co ma robić" - to już jest pewnego rodzaju algorytm zapisany w danym języku programowania. 8)

Jeśli się mylę lub miałeś coś innego na myśli to mnie popraw 8)
Avatar użytkownika
mykhaylo
Member
 
Posty: 1475
Dołączył(a): Pn cze 09, 2008 5:53 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez dartas » So lut 20, 2010 11:59 pm

Tutaj raczej NICK jako użycie oczywiście w Class - class DARTAS_Calc - chodzi o to by początkujący miał jasność po co to jest - a słowo class'a w tym tutorialu jest obce :) - Co do zastosowania może tak: przy pracy przy dużym projekcie Oil Tycoon 2 oraz Vault 7 sprawdzało się znakomicie

Co do tego Czym jest język - bardziej chodzi o nakierowanie strikte początkującego - dla zaawansowanych to sprawa jasna jak słońce naturalnie :) wstaw się w miejsce totalnie początkującego :) - tutaj definicja książkowa to jedno a "programowanie" czyli ustalanie co program ma wykonywać ( czyli "mówienie co ma wykonać" ) to drugie - ja tak to postrzegam i dzięki temu zrobiłem wiele projektów. Każdy ma swój punkt widzenia :) W każdym razie miałem przyjemność uczyć kilka osób a taki opis łapali najszybciej więc go użyłem.
Avatar użytkownika
dartas
New member
 
Posty: 8
Dołączył(a): So lut 20, 2010 7:20 pm
Lokalizacja: Andrychów

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez mykhaylo » N lut 21, 2010 12:55 am

Pierwszy raz spotykam się z sytuacją, że programista ma jakiś nick i dodaje go do nazwy każdej klasy. Jest to całkowicie nie praktyczne. Załóżmy że napisałeś implementację strumienia który zapisuje dane i od razu je pakuje. Nazwa klasy mogła by wglądać tak: ZipStreamWriter. W Twoim przypadku byłoby to DARTASZipStreamWriter - jakieś nieporozumienie według mnie. Jeśli każdy używa takie nazewnictwo klas i każdy się tego stosuje to OK. W projekcie tworzonym przez zapaleńców można tego użyć, ale na pewno żadna szanująca się firma nie pozwoli pracownikom na taką nonszalancję .
Jeśli tłumaczysz to młodym Programistom, to muszą być świadomi że mówisz o programowaniu a nie o języku programowania. Nawet początkujący musi to zrozumieć.
Nie chcę Cię zniechęcić do pisania. Przedstawiam swój punkt widzenia i nie musisz się z nim zgadzać 8)
Avatar użytkownika
mykhaylo
Member
 
Posty: 1475
Dołączył(a): Pn cze 09, 2008 5:53 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez dartas » N lut 21, 2010 1:07 am

Może tak: DARTAS_ZipStreamWriter ( <-- czytelniej ) a ty napisałeś np: MYKHAYLO_ZipStreamReader - to widać dopiero wtedy kiedy w projekcie jest około 1000 class :) ale to jest normalne ponieważ każda firma ma swoje przyzwyczajenia oraz sposoby - ja się spotkałem z tym i przypadł mi do gustu po prostu jako autentycznie praktyczny. Nie zniechęcasz mnie a wręcz przeciwnie przedstawiasz konstruktywną krytykę. Mam zamiar poprowadzić nie wielki projekt więc będę miał okazję przedstawić ci mój punkt widzenia w praktyce :) dziękuję ci za zainteresowanie i mam nadzieje że początkujących to zaciekawi :). A i ja mam nadzieje że na forum nie zastrzelą mnie od razu na wstępie :) - Co do samego programowania, określenia go a raczej "zachęcenia", tutaj pokazania że to jest zjadliwe i aby nie odpychało, raczej zaczął bym właśnie od języka - najpierw język jako sposób komunikacji narzędzie, a potem czyste myślenie logiczne ( programowanie ). To właśnie zależy od punktu widzenia jak to słusznie zauważyłeś :).
Avatar użytkownika
dartas
New member
 
Posty: 8
Dołączył(a): So lut 20, 2010 7:20 pm
Lokalizacja: Andrychów

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez mykhaylo » N lut 21, 2010 1:51 am

Jedynym celem nazewnictwa klas w taki sposób jest zdefiniowania autora. Innego celu nie widzę. Jeśli jest jeszcze jakiś to go chętnie usłyszę. Jednak taki zapis jedynie co nam pozwoli uzyskać, to pierwszego autora implementacji. Poprawki wprowadzane przez inne osoby zostaną niezauważone. W każdym bądź razie jest wielkim przeciwnikiem tej ideologii 8) Jeśli chcesz, to możesz używać. Radzę jednak wszystkim używać komentarzy i tam zdefiniowanie autora klasy. W C# można tworzyć swoje atrybuty. Nic nie stoi na przeszkodzie stworzenie swojego atrybutu i tam określenie pełnych danych programisty.
Avatar użytkownika
mykhaylo
Member
 
Posty: 1475
Dołączył(a): Pn cze 09, 2008 5:53 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez dartas » N lut 21, 2010 2:07 am

Dokładnie tak - z tym że jedna zasada - kod modyfikuje tylko autor - to ważne mimo wszystko. Wtedy w firmie 100 osobowej nie szuka się autora i jest porządek :). Ale zauważ zaproponowałeś Atrybut class'y :) no właśnie początkujący nie wie co to jest a chce podpisywać kod więc może to zrobić od razu bez dodatkowego szukania jak tego dokonać. Komentarze tak jak najbardziej ale to już po wykonaniu całości class'y. Połączenie "twojej" metody i "mojej" może zaowocować tym że kod będzie opisany przez początkującego jak należy :). W następnych tutorialach przedstawię to w kodzie aby to zobrazować ( ten mały sporny temat nazywania class jest tylko niewielką częścią notacji która opiera się na opisywaniu kodu za pomocą nazywnictwa - przy nie wielkiej ilości opisów dodatkowych - oszczędność czasu ). Opisy kodu muszą przede wszystkim zajmować jak najmniejszą ilość czasu stąd ta metoda jest praktyczna. Ale to jak pisałem zależy od tego jak ktoś opracuje sobie swoje metody pisania i nazywnictwa - to sprawa indywidualna no chyba że już tak musi bo np. pracodawca wymaga ( notacje indywidualne w firmach ). Tutaj mamy sprawę dowolną i luźną - a cel jest jeden porządek w kodzie od samego początku pisania :). Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
dartas
New member
 
Posty: 8
Dołączył(a): So lut 20, 2010 7:20 pm
Lokalizacja: Andrychów

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez mykhaylo » N lut 21, 2010 2:26 am

Zgadzam się - porządek w kodzie musi być. Nie jestem jednak przekonany do takiego definiowania autora klasy. Komentarz zawsze był i będzie o wiele lepszym rozwiązaniem dla mnie i basta 8)
Avatar użytkownika
mykhaylo
Member
 
Posty: 1475
Dołączył(a): Pn cze 09, 2008 5:53 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez dartas » N lut 21, 2010 2:35 am

No właśnie o to chodzi :) twoje przyzwyczajenia są tylko twoje i nikt nie ma prawa w nie ingerować bezpośrednio - ale np jak uszczkniesz jedną tysięczną z mojego sposobu a ja z twojego to mamy wymianę doświadczeń :) po prostu :) Team Work ( jeśli mogę się zwrócić tak w twoim kierunku ) :)
Każdy ma prawo mieć swoje przyzwyczajenia i początkujący także ma prawo na swoje przemyślenia - ważny jest ten "porządek" a ty i ja możemy przedstawić tylko ewentualne sposoby jego zachowania :)
Avatar użytkownika
dartas
New member
 
Posty: 8
Dołączył(a): So lut 20, 2010 7:20 pm
Lokalizacja: Andrychów

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez Spartan » N lut 21, 2010 9:59 am

Ciekawy artykuł:) czekam na następne. Każda wiedza się przyda. Nie chce robić offtopa ale mam pytanie dotyczące C# : Czy da rade w nim zaprogramować robota, mikro-kontrolery?? Wiem ze w assemblerze i c ,nie było by problemów..
Spartan
Member
 
Posty: 43
Dołączył(a): Pt gru 11, 2009 11:28 am

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez MaRCHeW » N lut 21, 2010 12:08 pm

Witam.

mykhaylo napisał(a):Jedynym celem nazewnictwa klas w taki sposób jest zdefiniowania autora. Innego celu nie widzę. Jeśli jest jeszcze jakiś to go chętnie usłyszę. Jednak taki zapis jedynie co nam pozwoli uzyskać, to pierwszego autora implementacji. Poprawki wprowadzane przez inne osoby zostaną niezauważone. W każdym bądź razie jest wielkim przeciwnikiem tej ideologii 8) Jeśli chcesz, to możesz używać. Radzę jednak wszystkim używać komentarzy i tam zdefiniowanie autora klasy. W C# można tworzyć swoje atrybuty. Nic nie stoi na przeszkodzie stworzenie swojego atrybutu i tam określenie pełnych danych programisty.


Zgadzam się całkowicie z Mykhaylo. Dodawanie nicka do klasy celem sprawdzenia kto jest jej autorem jest zbędne. Wystarczy dodanie poniższego nagłówka do pliku z klasą i wszystko będzie jasne:

Kod: Zaznacz cały
// <copyright file="MojaKlasa.cs" company="Przykład 1">
// Copyright (c) 2009 All Right Reserved
// </copyright>
// <author>Karol Marchewka</author>
// <email>karol.marchewka@hoga.pl</email>
// <date>2010-02-21</date>


Osobiście uważam, że każda klasa/struktura/interfejs itp. powinny znajdować się w osobnym pliku.

Pozdrawiam
Karol Marchewka
MaRCHeW
Member
 
Posty: 34
Dołączył(a): Śr wrz 12, 2007 6:07 pm

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez dartas » N lut 21, 2010 3:18 pm

Może od strony dla zaawansowanych :) - znany mi i stosowany z jednego ze studiów developerskich opracowany na potrzeby dużego projektu sposób opisywania class: podobnie jak wcześniejsza wypowiedz "mykhaylo" - tworzony jest zestaw Attributes ( jeżeli pisany jest w c# lub komentarzowy dla c++ ( stary sposób ze względu na brak wsparcia w tym języku dla attributes ) ) dla class oraz każdej metody - duży projekt jak np. poważny silnik do gier lub system posiada własny ( "wewnętrzny" ) system dokumentacji, który generuje na tej podstawie dane nie tylko osobowe ale i wydajnościowe ( statystyki wydajnościowe oraz progress'owe ). Takie rozwiązania nie są lub są rzadko publikowane. I tutaj się zgadzam że opisy same w sobie gdzieś w dużym projekcie mają miejsce - ( punkt sporny :) ) - samo opisywanie class NICK służy 2 celom tam gdzie ich używano przy projektach: 1. kto napisał class'e ( Quick note - no raczej jest szybsza niż wpisywanie 5 lini textu :) ) i 2. Autor class'y jest jej autorem już na stałe użytym w kodzie gotowym. - a dla początkującego zaproponowałem oczywiście opis poprzez NICK samej class'y :) oczywiście jako start ale jest to sprawa indywidualna - po prostu propozycja znana mi z autopsji bardzo przydatna właściwie to tyle :). Nie neguje opisów stosowanych przez innych indywidualnie :) - Co do interface i class tutaj popieram jak najbardziej że znajdują się w osobnych plikach i to także jest przyjemne w uporządkowywaniu plików :).
Avatar użytkownika
dartas
New member
 
Posty: 8
Dołączył(a): So lut 20, 2010 7:20 pm
Lokalizacja: Andrychów

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez MaRCHeW » N lut 21, 2010 6:36 pm

Witam.

dartas napisał(a):1. kto napisał class'e ( Quick note - no raczej jest szybsza niż wpisywanie 5 lini textu :) )


Żeby nie robić OT, nikt nie mówi o wpisywaniu 5 czy 6 linii tekstu. Wystarczy raz to zrobić i zapisać w pliku, a później wystarczy tylko kopiuj/wklej, zmiana nazwy plików i daty. Poza tym taka forma zapisu wygląda bardziej profesjonalnie niż podawanie nicka/identyfikatora w nazwie klasy. Wydaje mi się, że patrzysz tylko pod jednym kątem. A co będzie jak za kilka lat firma sprzeda kod źródłowy programu lub jakieś klasy innej firmie? Jak to będzie wyglądać jak w nazwie klasy będzie KingKong czy Buła80?
Za kilka lat może się też dużo zmienić i na przykład przyjdzie nowy manager projektu, któremu taki zapis nie będzie odpowiadał bo nic mu nie będzie mówić KingKong lub Buła80, którzy i tak już dawno zmienili pracodawcę. I co wtedy?

W/g mnie jeśli już piszesz dla początkujących to najlepiej pisać to tak by początkujący nie nabywali imho złych nawyków. W dużych projektach naprawdę dobrze jest używać takich narzędzi jak np. StyleCop. Ujednolica to bardzo projekt.

To jest tylko moje zdanie. A tutorial przeczytam z przyjemnością bo jak już pisałem wiedzy nigdy nie za mało ale nie zawsze musimy się we wszystkim przecież zgadzać ;)

Pozdrawiam
Karol Marchewka
MaRCHeW
Member
 
Posty: 34
Dołączył(a): Śr wrz 12, 2007 6:07 pm

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez dartas » N lut 21, 2010 6:48 pm

Zgadzam się z tobą jeżeli chodzi o punkt widzenia i doświadczenia - każdy ma swoje a najważniejsze żeby początkujący wyciągnął z tego to co będzie mu potrzebne :). Tak to woje zdanie i tego nie podważam chodzi mi bardziej zrozumieć o co mi chodzi :) w każdym razie nie na tym spornym elemencie opiera się tutorial a na programowaniu od podstaw. Po zaprezentowaniu całego tutoriala będę prosił tych którzy z niego skorzystali o opinie, więc tutaj na pewno liczę na krytyczne opinie, co pozwoli napisać kolejny nieco bogatszy. Myślę że już chyba mamy jasność co do tego "NICK" :)
Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
dartas
New member
 
Posty: 8
Dołączył(a): So lut 20, 2010 7:20 pm
Lokalizacja: Andrychów

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Postprzez HideYoshi » N lut 21, 2010 10:31 pm

Tez sie nie zgadzam z takim nazewnictwem
Jeszcze tylko szybkie pytanko, napisales tak:
dartas napisał(a):Dokładnie tak - z tym że jedna zasada - kod modyfikuje tylko autor - to ważne mimo wszystko. Wtedy w firmie 100 osobowej nie szuka się autora i jest porządek :).


a jak autora zwolnili i ktos musi dokonczyc, zrefaktoryzowac kod? to co wtedy robi taka firma, czlowiek ?
a) zmieniasz nick
b) przejmujesz jego nick i masz 2 nicki
c) zmieniasz nazwe klasy i wkurzasz wszystkich
d) nic nie robisz i po 2 miesiacach (lub szybciej) zostajesz zwolniony bo nikt nie widzi postepow twojej pracy (bo przecierz to tak jakbys nic nie pisac bo klasa nazywa sie inaczej niz twoj nick).

Moim skromnym zdaniem jesli juz starasz sie uczyc poczatkujacych to lepiej ich od razu uczyc 'wlasciwych' (bez urazy, ale 99,9% kodu jakiego widzialem nie uzywalo twojego sposobu) nawykow programowania.

Mam nadzieje ze nie zniechecam i napewno przeczytam wszystkie lekcje :-)
"Nie trudno jest zwycięstwo odnieść, trudno jest sprawić by trwałe było"
Avatar użytkownika
HideYoshi
Member
 
Posty: 14
Dołączył(a): Śr sty 20, 2010 3:47 pm

Re: [TUTORIAL] - 01 - Właściwie co to jest programowanie

Sponsors

Sponsor
 


Powrót do Artykuły

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości