Właściwie co to jest programowanie, i jak to tego podejść, jaki wybrać język programowania.Tutorial skierowany jest do całkowicie początkujących – oczywiście jeżeli i zaawansowany coś z tego wyciągnie dla siebie będzie mi miło ( sam nie stronie od uwag początkujących

).
Programowanie dziś jest postrzegane nieco inaczej niż kiedyś, jest otoczone ogromem bibliotek oraz aurą tajemniczości, którą promują co po niektóre osoby, takie podejście powoduje, że tak od razu nie jesteśmy w stanie zrozumieć o co tu chodzi, co za sobą niesie rezygnacje wielu osób z tego tematu. To prawda że całości tego zagadnienia nie da się pojąć od razu czy nawet częściowo ( to wymaga lat pracy ), więc można by podejść bardziej od strony samego języka programowania, bez jakiegokolwiek zagłębiania się w dodatkowe biblioteki. Co pozwoli zrozumieć od czego zacząć, a samego języka programowania można nauczyć się w kilka miesięcy lub szybciej potem tylko zdobywać doświadczenie w jego użytkowaniu.
Więc czym jest język programowania ?. To po prostu powiedzenie komputerowi co ma robić – on sam nie wykona żadnej czynności bez uprzedniego poinstruowania go krok po kroku co ma wykonać ( komputer to kawałek blachy – to ty jesteś jego mózgiem tak naprawdę ). Sam język programowania to tak naprawdę klika rodzajów instrukcji które mamy do dyspozycji, a naszym zadaniem jest poukładanie ich w logiczną całość.
Programowanie składa się na elementy:
1.Zmienne – czyli miejsce w pamięci komputera, zarezerwowane na nasze dowolne dane, tak komputer zapamiętuje informacje w czasie działania programu
2.Instrukcje sterujące – tutaj np.: IF ( jeżeli ) - sterujemy zachowaniem się programu – co ma wykonać jeżeli coś się stanie.
3.Instrukcje pętli – tutaj np.: FOR ( dla ) program wykonuje określoną przez nas czynność wielokrotnie – to ile razy ma się wykonać oczywiście określamy również samodzielnie.
4.Instrukcje porównań: tutaj np.: == - porównania danych między sobą czy są równe czy może większe itp.
5.Instrukcje bitowe – instrukcje manipulujące danymi – tutaj głębszy temat rzadko jednak używany na początku programowania.
W ten sposób można na wstępie, opisać język programowania. Dlaczego tak a nie inaczej. Języki programowania wywodzą się z podstawowego języka jakim jest assembler, który składa się z prostych ściśle logicznych instrukcji i nie posiada dodatków, to po prostu czysta programistyka bez zbędnych filozofii.
Jak się okazuje wszystkie języki są do siebie bliźniaczo podobne C , C++ , JAVA , C#, ( sami tego doświadczycie ), charakteryzują się podobną pisownią instrukcji, których przeznaczenie jest dokładnie takie samo. Nie można zacząć poznawania języka od razu od jego najmocniejszych stron bo po prostu nie będziemy w stanie pojąć o co w tym chodzi ( obawiam się że sam Einstein nie podołał by takiemu wyzwaniu – w końcu jesteśmy tylko ludźmi ). Lepiej zacząć od rozłożenia trudnego równania na czynniki pierwsze, i starać się zrozumieć kolejno jego elementy składowe w formie najprostszej, po co komplikować sobie życie na samym starcie to zniechęca

.
Właściwie jak zacząć pisanie:
Na wstępie należało by zdecydować jaki język programowania. Tutaj polecam każdemu właśnie język C#.CSharp zawiera w sobie kompilacje wielu języków programowania, oraz ich możliwości, co ułatwia elastyczne pisanie jak i małych, tak i dużych programów, oraz ogromną różnorodność bibliotek do wyboru.
Kolejnym krokiem jest wybór systemu operacyjnego na który będziemy pisać, tutaj polecam Windows ze względu na dużą i spójną otoczkę środowiska programowania jakim jest Visual C# Express oraz oczywiście pełna dokumentacja do języka oraz bibliotek w postaci MSDN firmy Microsoft.
Jak to znaleźć i ściągnąć? No właśnie tutaj trzeba sobie poradzić samemu – to ważna część programowania – samodzielne dochodzenie do konkretnych tematów

proponuje podjąć się wyzwania

.
Kolejną ważną rzeczą jest poznawanie języka Angielskiego. Tak niestety aby pisać jako zawodowiec należy ten język znać. Większość dokumentacji technicznych ( jakieś 90% ) pisanych
jest w języku angielskim a nie ma lepszej dokumentacji niż ta która pochodzi ze źródła ( od autora – to on najlepiej wie co sam napisał ). Tłumaczenia są dostępne ale niestety jest ich nie wiele i dużo jest tłumaczonych niedbale.
W jakim języku pisać kod ? – Polski czy Angielski:
Sto procent zawodowców których znam pisze w języku Angielskim kod programu – zalety: jakieś 30% mniej tekstu w kodzie, czytelność kodu bez opisów ( świetna technika pisania stosuje od bardzo dawana – ale o tym w innym Tutorialu

), możliwość dzielenia się kodem lub doświadczeniem z całym światem, jeżeli chcemy pisać nie tylko w kraju.
To oczywiście jest sprawa indywidualna ( można pisać nawet po chińsku – autentycznie spotkałem się z czymś takim również

) - ale najważniejszy jest porządek w kodzie

.
Ksywka – Nick.
No cóż to każdy z nas zna już dobrze, a do czego może się przydać przy pisaniu?
Otóż Nick wpisuje się w kodzie np. mamy jakąś dowolną nazwę: DARTAS_Calc – i proszę już wszyscy patrzący na kod widzą że pisałem to ja nie trzeba dochodzić co kto pisał – oczywiście w przypadku pisania w zespole. Dobrze jest mieć jakiś Nick do pisania, przydaje się i może być praktyczny.
( metoda ta nie jest standardowa i ogólnie znana, używana raczej w ścisłych zespołach które pracują do końca w tym samym składzie ). Oczywiście najważniejszy jest porządek w kodzie. A to jedynie propozycja.
Skoro już mamy jakiś start można by zacząć coś pisać. No właśnie tutaj jest niejednokrotnie bolączka wielu zaczynających „Co pisać na starcie ?”. Rozwiązanie tego problemu nazywa się projektowaniem. Żeby coś napisać musimy wiedzieć konkretnie CO mamy napisać. Tutaj przychodzi z pomocą wyobraźnia lub potrzeba. Trzeba obrać sobie jakiś program: np.: Kalkulator.
Ok więc mamy już coś do zrobienia. „Teraz co dalej. Nie znam języka a już będę pisał ?” - tak to bardzo ważne, aby umieć pisać i tego się nauczyć tak jak należy trzeba od razu zacząć testować to co się rozumie lub też to co się próbuje zrozumieć od razu w praktyce.
Skoro wiemy jaki program to trzeba by go zaprojektować. Wystarczy do tego kartka i ołówek. Rozrysowujemy na nim wygląd programu oraz co ma gdzie być ( każdy kalkulator widział ) więc nie będzie problemu z jego opracowaniem. Rozpisujemy klawisze liczb , funkcje, oraz gdzie ma być wprowadzanie wartości ( tak z grubsza to opisałem można go nieco rozbudować

).
Po zaprojektowaniu mamy już obraz w głowie co zrobić ( bez projektu język programowania jest bezużyteczny – sam nie wymyśli co mamy zrobić ). Skoro mamy już pomysł można by zacząć pisać kod – ale najpierw wypada poznać jego podstawy i rozumieć jak działają a to w części następnej.
To tyle tytułem pierwszego tutoriala. Całość artykułów oprzemy na kalkulatorze i rozbudujemy go do postaci zaawansowanego narzędzia.
PS: nie jestem niestety poetą

ale starałem się napisać w miarę składnie.
Pozdrawiam